שינויים טכנולוגיים תכופים וירידת הערך המהירה של מערכות המחשוב בארגונים, הניעו חברות חומרה להציע ליסינג תפעולי וליסינג מימוני לרכישת מחשבים אישיים ועדכונם מדי תקופה בדגמים חדשים.
אחת הבעיות הגדולות בתחום המחשוב הארגוני היא כיצד להדביק את קצב ההתפתחות הטכנולוגית תוך שמירה על התקציב הארגוני. לשם המחשה נציין כי לפני כשנה המחשב הסטנדרטי הארגוני היה מחשב פנטיום 100 עם 8 מ”ב זיכרון. מחשב זה הספיק בהחלט לרוב היישומים הנדרשים ואולם, כדי להפעיל באופן הולם את מערכת ההפעלה חלונות 95 והיישומים החדשים הפועלים כיום, יש צורך בפנטיום חזק יותר עם הרבה יותר זכרון. באופן פרטי ייתכן שאפשר להתגבר על בעיה זו, אך באופן ארגוני כאשר מדובר על עשרות ולעיתים מאות תחנות עבודה ומסכים, הופך העניין למעמסה תקציבית משמעותית.
שיטת הליסינג שהועתקה מעולם הרכב לתחום המחשבים, עשויה לספק פתרון למנהלי יחידות המחשב. על פי שיטה זו החברות משכירות את המחשבים לתקופה מוגבלת. הייחוד של השיטה הוא ברמת העדכון. כלומר מידי תקופה, ישדרג ספק החומרה את המחשבים לגרסה מתקדמת ומתאימה יותר.
לדברי עורך השבועון “פי.סי.און” – קובי שפיבק, עם השנים הפכה רכישת המחשבים מהשקעה להוצאה בשל המהירות שבה יורד ערך המחשבים. שיטת הליסינג, לדבריו, מתאימה למחשבים כאלה.
אחת החברות הוותיקות העוסקות בנושא היא חברת מחשוב ישיר. עד סוף 95 פעלה החברה בשם אר.די.סי ונתנה פתרונות מחשוב וליסינג למחשבים גדולים יותר. ב- 96 שינתה החברה את שמה למיחשוב ישיר שירותי מימון והוסיפה לספק פתרונות לכל תחום המחשבים האישיים.
גמישות טכנולוגית
עדי אריאל, אחראית על תחום המימון למחשבים אישיים בחברת מחשוב ישיר, מציינת כי שוק זה החל להתעורר בשנה האחרונה. ארגונים רבים מכירים בכך שליסינג אינו רק רכישה בתשלומים, וחברות רבות מחפשות פתרון שנותן גמישות טכנולוגית, מעבר לפתרון של תזרים המזומנים.
הבנקים מציעים אף הם מימון בדרך של ליסינג. מיכאל זיו, מנכ”ל חברת המימון לזמן בינוני וארוך בבנק לאומי, אמר ל”פי.סי.און” כי לבנקים אמנם אין תוכניות מימון מיוחדות למחשבים אישיים, אך קיימות תוכניות ליסינג מימוני בהתאם לתקופת הפחת של הציוד הנרכש.
“חברות החוששות מהמעמסה העצומה של ההשקעה יכולות לשדרג את מחשביהן בהסדר תשלומים נוח ולהפוך את ההשקעה להוצאה שוטפת”.
אריאלי מסבירה כי ערכם של המחשבים אותם רכשה חברה לפני כשנתיים נשחק במהירות רבה.
במילים אחרות, המחשב מפסיק לתרום לתפקוד הפונקציונאלי של הארגון. לעיתים, עוד לפני שהשלימו החברות את מימון ההשקעה הראשונה שהיתה כרוכה ברכישת המחשבים, הן נדרשות להשקעה כספית נוספת בהשבחת הציוד הקיים, הוספת תחנות עבודה, ביצוע הסבות לסביבות עבודה מתקדמות, הקמת מערך להדרכת העובדים הטמעת המערכות החדשות, ועוד שורה ארוכה של הוצאות הכרוכות בפעילות זו.
ארגון בסדר גודל בינוני משקיע במממוצע ברכישתם של כ- 100 יחידות מחשב אישי כ- 200 אלף דולר, שבמרבית המקרים נלקחים כהלוואה בנקאית להתחייבות ארוכת טווח. כדי להגדיל את היתרונות מציוד המחשוב נדרש הארגון להשקיע ברכישת תוכנה, הדרכת עובדים, הטמעה של סביבת העבודה וכדומה, סכומים נוספים היכולים להגיע לכ- 100 – 200 אלף דולר. ואולם, למרות כל ההשקעות הללו כעבור שלוש שנים בלבד, הוא נדרש להוצאה בסדר גודל דומה מה שהופך את בעיית המימון לסבוכה במיוחד.
חברות וארגונים גדולים מקדימים בעיה זו על ידי הקמת מערך לוגיסטי מתאים הכולל בין היתר, יחידת מחשוב פנימית וכוח אדם מיומן שמעורה בחידושים בשוק. כמו כן יש לחברות אלו את היכולת הפיננסית להשקיע בציוד המחשוב ולהשביחו מעת לעת.
“הנפגעים העיקריים מבעיית הפחת המואץ בהשקעה מסוג זה, הן דווקא החברות הבינוניות והקטנות, ובעיקר מוסדות החינוך שאין ביכולתם לעמוד בנטל הכספי אך מערך הפעילות שלהם מבוסס על המחשבים והציוד ההיקפי”, מסבירה אריאלי.
הוצאה חודשית שוטפת
שיטת הליסינג, יובאה לארץ בשנים האחרונות על ידי חברות הרכב שמצאו דרך לחדור לפלח השוק של החברות הקטנות והבינוניות ולאוכלוסיית השכירים. הן איפשרו לפלח שוק זה להשתמש במכוניות חדשות על בסיס תנאי שכירות לאורך זמן, ולא בתנאי רכישה, ובכך סייעו להן להחליף את המכוניות מדי כמה שנים. באופן זה הפכה ההשקעה להוצאה חודשית שוטפת.
“המודעות הגוברת בקרב מרבית הארגונים הפרטיים והמוסדות הציבוריים באשר לחשיבות הסבת הארגון לסביבות עבודה מתקדמות, ומכאן הצורך בהשבחת הציוד הקיים, הפכה להכרח המציאות. עם זאת, היא הכניסה את החברות לבעיה חמורה של מימון”, מוסיפה אריאלי.
שידרוג הציוד הישן
“הליסינג התפעולי נועד להקל על ארגונים בנטל ההוצאות הכרוכות בעסקאות רכש גדולות. חברת מיחשוב ישיר שירותי מימון מציעה את השירות לאירגונים שאינם מסוגלים לעמוד בהוצאה הגדולה הכרוכה ברכישת ציוד חדש, ושנוח להם יותר לשלם בהוצאה חודשית קבועה. שירות זה, מקנה לה יתרון משמעותי בשוק”.
העיקרון העומד מאחורי התפיסה השיווקית החדשה הוא מימון המחשבים על ידי חברה המתמחה בליסינג לציוד מיחשוב, ובכך ציוד המחשוב אינו רכוש של הלקוח, אלא הוא בחזקת ציוד מושכר.
הלקוח משלם בכל חודש סכום כסף, שתמורתו הוא מקבל תמהיל של שירותים מספק הציוד: תמיכה טכנית, תחזוקת הציוד הקיים, שירות על בסיס קבוע ועוד. במידה שיש צורך בשידרוג הציוד הישן, הסכום החודשי נשאר קבוע אך מוארכת תקופת התשלום.
(פורסם ב”הארץ” 1997)